Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego : zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój
Głównym celem niniejszej monografii jest próba stworzenia - na podstawie studiów literaturowych oraz doświadczeń zdobytych w praktyce - rozwiązań dla przedsiębiorstw handlowych w zakresie zarządzania, finansów oraz kreowania rozwoju. Autorzy - reprezentujący różne zainteresowania naukowe i odmienne doświadczenie praktyczne - zaprezentowali w czterech częściach pracy kolejno: problemy zarządcze, finansowe, efektywnościowe
i rozwojowe. Takie podejście zdeterminowało czteroczęściowy układ monografii. Autorzy zaprezentowali organizacyjno-zarządcze problemy prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego. Proces zarządczy nie może obyć się bez sprawnie działającej ewidencji finansowo-księgowej kreującej rozwiązania informacyjne dla celów zarządzania przedsiębiorstwem handlowego. Ważnym aspektem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, a zwłaszcza handlowego jest budowa strategii podatkowych oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań rachunkowości zarządczej. Rozwój bez kapitału dzisiaj jest wręcz niemożliwy, dlatego też autorzy poświecili znaczące miejsce rozważaniom procesom finansowym i zarządzaniu finansami. Ostatnią część, ale nie mniej ważną stanowią rozważania na temat polityki rozwojowej przedsiębiorstwa handlowego. Autorzy wskazują różne instrumenty i różne drogi wspierania rozwoju i innowacyjności przedsiębiorstwa handlowego.Jest to książka nie o tym jak promować przedsiębiorstwo i prowadzić działania marketingowe, ale o tym jak zarządzać nim we współczesnym (burzliwym) otoczeniu, wymagającym nowej wiedzy, odmiennych strategii i dobrej konstrukcji wszystkich funkcjonalnych elementów działalności. Rozwój - kapitał - efektywność to wyzwania, którym przedsiębiorstwo handlowe musi sprostać.Mamy nadzieję, że zaprezentowane podejście będzie stanowić istotny przyczynek do dyskusji nad przyszłym modelem funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego w jego otoczeniu prawno-finansowym.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. Beata Filipiak. |
Hasła: | Przedsiębiorstwo handlowe - ekonomika Przedsiębiorstwo handlowe - finanse Przedsiębiorstwo handlowe - zarządzanie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : CeDeWu - Wydawnictwa Fachowe, 2009. |
Opis fizyczny: | 258 s. : il.; 23 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 253-259. |
Powiązane zestawienia: | Ekonomia Rachunkowość Zarządzanie |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wprowadzenie
- Część I
- Teoretyczne i praktyczne podstawy funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego
- - aspekty organizacyjno-zarządcze
- 1. Pojęcie i funkcje przedsiębiorstwa handlowego
- - Małgorzata Brojak-Trzaskowska
- 1.1. Specyfika przedsiębiorstwa handlowego
- 1.2. Funkcje i zasady działania przedsiębiorstwa handlowego
- 1.3. Przesłanki podejmowania działalności gospodarczej w sferze handlu
- 2. Klasyfikacja przedsiębiorstw handlowych - Małgorzata Porada-Rochoń
- 3. Istota i funkcje zarządzania przedsiębiorstwem handlowym
- -Małgorzata Brojak-Trzaskowska
- 3.1. Proces planowania w przedsiębiorstwie handlowym
- 3.2. Proces organizowania
- 3.3. Proces motywowania i jego znaczenie
- 3.4. Kontrola w przedsiębiorstwie handlowym
- 3.5. Podejście procesowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym
- 4. Wybrane aspekty organizowania działalności przedsiębiorstwa handlowego
- - Małgorzata Brojak-Trzaskowska
- 4.1. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa handlowego
- 4.2. Czynniki determinujące strukturę organizacyjną
- 4.3. Elementy organizowania pracy w przedsiębiorstwie handlowym
- 5. Etyka z biznesie - Małgorzata Porada-Rochoń
- Część II
- Rachunkowość i polityka podatkowa w przedsiębiorstwie handlowym
- 1. Elementy ewidencji księgowej i sprawozdawczości w przedsiębiorstwie handlowym
- - Piotr Szczypa
- 1.1. Rola rachunkowości finansowej w przedsiębiorstwie handlowym
- 1.2. Księgi rachunkowe
- 1.3. Ewidencja towarów w przedsiębiorstwie handlowym
- 1.4. Sprawozdawczość finansowa w przedsiębiorstwie handlowym
- 2. Rachunek kosztów w przedsiębiorstwie handlowym - Piotr Szczypa
- 2.1. Definicja i istota rachunku kosztów
- 2.2. Systematyczny rachunek kosztów w przedsiębiorstwie handlowym
- 2.3. Pozaewidencyjne rachunki kosztów w przedsiębiorstwie handlowym
- 3. Możliwości zastosowania rachunkowości zarządczej/controllingu
- w przedsiębiorstwie handlowym - Piotr Szczypa
- 3.1. Rola rachunkowości zarządczej/controllingu w przedsiębiorstwie handlowym
- 3.2. Narzędzia rachunkowości zarządczej wspomagające procesy decyzyjne
- w przedsiębiorstwie handlowym
- 3.3. Możliwości zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej
- w przedsiębiorstwie handlowym
- 4. Strategie podatkowe w przedsiębiorstwie handlowym - Beata Filipiak
- 4.1. Opodatkowanie przedsiębiorstwa handlowego
- 4.2. Instrumenty legalnego obniżania obciążeń podatkowych
- 4.3. Kształtowanie strategii podatkowej przedsiębiorstwa handlowego
- Część III
- Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie handlowym
- 1. Obszary i zakres decyzji finansowych w procesie zarządzania finansami
- - Beata Filipiak
- 1.1. Finansowe aspekty zarządzania aktywami i pasywami w przedsiębiorstwie
- handlowym
- 1.2. Decyzje krótko- i długoterminowe
- 1.3. Decyzje finansowe a ryzyko
- 2. Budżetowanie jako element wsparcia procesu zarządzania finansami
- -Marek Dylewski
- 2.1. Budżetowanie jako metoda zarządzania w przedsiębiorstwie handlowym
- 2.2. Elementy procesu budżetowana w przedsiębiorstwie handlowym
- 2.3. Praktyczne aspekty procesu budżetowania w przedsiębiorstwie handlowym
- 2.4. Warunki wdrożenia i wykorzystania budżetowania w przedsiębiorstwie
- handlowym
- 3. Finansowanie przedsiębiorstw handlowych - Magdalena Zioło
- 3.1. Zapotrzebowanie na kapitał w przedsiębiorstwie handlowym
- 3.2. Problematyka doboru instrumentów finansowych
- 3.3. Strategie finansowania przedsiębiorstw handlowych
- 4. Instrumenty finansowe w praktyce przedsiębiorstwa handlowego
- - Małgorzata Porada-Rochoń
- 4.1. Instrumenty finansowe własne
- 4.2. Instrumenty finansowe obce
- 5. Analiza ekonomiczno-finansowa jako narzędzie wspierające proces decyzyjny
- - Małgorzata Porada-Rochoń
- 5.1. Kierunki wykorzystania analizy ekonomiczno-finansowej w przedsiębiorstwie
- handlowym
- 5.2. Znaczenie analizy wskaźnikowej w procesie podejmowania decyzji
- 6. Restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstwa handlowego
- -Małgorzata Porada-Rochoń
- 6.1. Istota i przyczyny restrukturyzacji finansowej
- 6.2. Zakres zmian wynikający z restrukturyzacji finansowej
- Część IV
- Kształtowanie polityki rozwojowej przedsiębiorstwa handlowego
- 1. Strategia jako wyznacznik kierunków rozwoju przedsiębiorstw handlowych
- - Małgorzata Porada-Rochoń
- 1.1. Znaczenie strategii w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa handlowego
- 1.2. Proces formułowania strategii
- 1.3. Nowoczesne podejście do zarządzania strategicznego
- 2. Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstwa handlowego
- - Małgorzata Brojak-Trzaskowska
- 2.1. Podstawowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstwa handlowego
- 2.2. Egzogeniczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstwa handlowego
- 2.3. Endogeniczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstwa handlowego
- 3. Innowacje jako warunek sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa handlowego
- - Małgorzata Brojak-Trzaskowska
- 3.1. Innowacje jako wyznacznik rozwoju przedsiębiorstw handlowych
- 3.2. Istota i elementy procesu innowacyjnego
- 3.3. Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie handlowym
- 4. Rachunek opłacalności inwestycji w przedsiębiorstwie handlowym
- - Magdalena Zioło
- 4.1. Znaczenie rachunku opłacalności inwestycji w procesie zarządzania
- przedsiębiorstwem handlowym
- 4.2. Proste metody oceny efektywności inwestycji
- 4.3. Metody złożone (dyskontowe) w ocenie inwestycji
- 5. Aspekty proekologiczne w kształtowaniu rozwoju przedsiębiorstwa
- handlowego - Piotr Szczypa
- 5.1. Ochrona środowiska a działalność przedsiębiorstwa handlowego
- 5.2. Źródła finansowania działalności na rzecz ochrony środowiska
- 5.3. Ograniczanie kosztów i wydatków w przedsiębiorstwie handlowym poprzez
- ochronę środowiska
- 5.4. Poprawa wizerunku przedsiębiorstwa handlowego w wyniku działalności
- na rzecz ochrony środowiska
- 6. Instytucjonalne instrumenty wsparcia rozwoju przedsiębiorstwa handlowego
- - Beata Filipiak
- 6.1. Powiązania przedsiębiorstwa handlowego z podmiotami sektora publicznego
- i organami Unii Europejskiej
- 6.2. Ekonomiczno-finansowe instrumenty stymulowania rozwoju przedsiębiorstwa
- handlowego przez organy gminy
- 6.3. Pomoc publiczna i jej znaczenie dla przedsiębiorstwa
- 6.4. Poręczenia i gwarancje publiczne jako instrument wsparcia przedsiębiorstwa
- handlowego
- 6.5. Pozostałe instrumenty instytucjonalnego wsparcia rozwoju przedsiębiorstwa
- handlowego
- 7. Przedsiębiorstwa handlowe w kooperacji z sektorem publicznym
- - Marek Dylewski
- 7.1. Prawa i obowiązki przedsiębiorstw handlowych w relacjach z sektorem
- publicznym
- 7.2. Przedsiębiorstwo handlowe jako partner biznesowy
- 7.3. Przedsiębiorstwo handlowe jako biorca usług publicznych
- Bibliografia *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)