Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy REMBERTÓW m.st. Warszawy

book
book

Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych

Tyt. oryg.: "Elektrik, Elektronik, ".

Autor: Herner, Anton




W podręczniku przedstawiono kompleksowo zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji

danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej (GPS), telefon w samochodzie oraz zagadnienia telematyki.Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie średnich szkól samochodowych oraz wszyscy zainteresowani elektrotechniką i elektroniką samochodową.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Anton Herner, Hans-Jürgen Riehl ; z jęz. niem. tł. Andrzej Wendrychowicz.
Hasła:Samochody - elektronika
Samochody - elektrotechnika
Podręczniki
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2009.
Wydanie:Wyd. 5 uzup.
Opis fizyczny:576 s. : il. ; 25 cm.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Słowo wstępne 13
  2. 1. Podstawowe pojęcia z elektryczności 15
  3. 1.1. Budowa atomu 15
  4. 1.2. Napięcie 16
  5. 1.3. Prąd 17
  6. 1.4. Rezystancja 17
  7. 1.5. Możliwości wytworzenia napięcia 18
  8. 1.6. Skutki oddziaływania prądu elektrycznego 19
  9. 1.7. Przepisy bezpieczeństwa 20
  10. 1.7.1. Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka 20
  11. 1.7.2. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem 21
  12. 1.8. Rodzaje napięcia 21
  13. 2. Schematy połączeń elektrycznych 24
  14. 2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego 24
  15. 2.2. Symbole graficzne 26
  16. 2.3. Schematy ideowe 29
  17. 2.3.1. Schemat połączeń 29
  18. 2.3.2. Schemat obwodu 30
  19. 2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych 30
  20. 2.5. Oznaczenia zacisków 30
  21. 2.6. Schematy elektryczne 31
  22. 2.6.1. Przykłady schematów dla samochodu Volkswagen 31
  23. 2.6.2. Przykłady schematów dla samochodu Ford 36
  24. 2.7. Miejsce zamontowania elementów w samochodzie 41
  25. 3. Pomiary miernikiem uniwersalnym 44
  26. 3.1. Rodzaje mierników 44
  27. 3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych 46
  28. 3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych 47
  29. 3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych 49
  30. 3.4.1. Mierniki analogowe 49
  31. 3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe 50
  32. 3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza 50
  33. 3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza 55
  34. 3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji 58
  35. 3.8. Podsumowanie: pomiary napięcia, natężenia i rezystancji 64
  36. 3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek 65
  37. 3.9.1. Poszukiwanie usterek w samochodzie Volkswagen 65
  38. 3.9.2. Poszukiwanie usterek w samochodzie Ford 69
  39. 4. Podstawy elektrotechniki 74
  40. 4.1. Prawo Ohma 74
  41. 4.2. Straty napięcia 75
  42. 4.2.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym 75
  43. 4.2.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym (rys. 4.6) 76
  44. 4.3. Moc elektryczna 77
  45. 4.4. Rezystywność przewodnika 79
  46. 4.5. Połączenia równoległe i szeregowe 80
  47. 4.5.1. Połączenie szeregowe 80
  48. 4.5.2. Połączenie równolegle 82
  49. 4.5.3. Przegląd 84
  50. 4.6. Obwody mieszane 85
  51. 4.6.1. Rozszerzone połączenie szeregowe 85
  52. 4.6.2. Rozszerzone połączenie równoległe 87
  53. 4.7. Dzielnik napięcia, potencjometr 88
  54. 4.7.1. Nieobciążony dzielnik napięcia 88
  55. 4.7.2. Obciążony dzielnik napięcia 89
  56. 4.8. Rezystory zależne od temperatury 89
  57. 4.8.1. Rezystory PTC 89
  58. 4.8.2. Rezystory NTC 93
  59. 4.9. Kondensator 94
  60. 4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych 94
  61. 4.9.2. Kierunek przepływu prądu 94
  62. 4.9.3. Budowa 95
  63. 4.9.4. Zasada działania 95
  64. 4.9.5. Przebieg ładowania i rozładowania 96
  65. 4.9.6. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego 98
  66. 4.9.7. Kondensator jako element przeciwzakłóceniowy w samochodzie 98
  67. 4.10. Indukcyjność 99
  68. 4.10.1. Magnetyzm 99
  69. 4.10.2. Indukcja magnetyczna 103
  70. 4.10.2.1. Indukcja ruchu 103
  71. 4.10.2.2. Indukcja spoczynkowa 105
  72. 4.10.3. Cewka 106
  73. 4.10.3.1. Samoindukcja po włączeniu cewki 106
  74. 4.10.3.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki 108
  75. 4.10.4. Silnik elektryczny i prądnica 110
  76. 4.10.4.1. Zasada działania silnika elektrycznego 110
  77. 4.10.4.2. Zasada działania prądnicy (rys. 4.80) 112
  78. 4.10.5. Przekaźnik 115
  79. 4.10.5.1. Zasada działania 115
  80. 4.10.5.2. Rodzaje przekaźników 118
  81. 4.10.5.3. Budowa przekaźnika kontaktronowego 118
  82. 4.10.5.4. Przykłady zastosowań przekaźników kontaktronowych w samochodzie 119
  83. 4.10.5.5. Poszukiwanie usterki w obwodzie z przekaźnikiem 121
  84. 5. Podstawowe elementy elektroniczne 126
  85. 5.1. Dioda 126
  86. 5.l.1. Dioda jako zawór elektryczny 126
  87. 5.1.2. Sprawdzanie diody 126
  88. 5.1.3. Zastosowanie diody jako prostownika prądu przemiennego 128
  89. 5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy prądu trójfazowego 129
  90. 5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego 132
  91. 5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia 132
  92. 5.1.7. Oznaczanie diod 133
  93. 5.2. Dioda Zenera 133
  94. 5.2.1. Właściwości 134
  95. 5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej 134
  96. 5.2.3. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej 135
  97. 5.3. Dioda świecąca (LED) 135
  98. 5.3.1. Właściwości 136
  99. 5.3.2. Budowa 137
  100. 5.3.3. Przykłady zastosowania 139
  101. 5.4. Fotodiody 142
  102. 5.4.1. Właściwości fotodiody(rys.5.36) 143
  103. 5.4.2. Przykłady zastosowania fotodiody 144
  104. 5.4.2.1. Czujnik deszczu i światła 144
  105. 5.4.2.2. Czujnik promieniowania słonecznego (rys. 5.42 i 5.43) 146
  106. 5.4.2.3. Lusterko wewnętrzne samoczynnie reagujące na oślepianie 147
  107. 5.4.2.4. Bezdotykowy pomiar temperatury (rys. 5.46) 148
  108. 5.5. Tranzystor 150
  109. 5.5.1. Tranzystor jako element sterowalny 151
  110. 5.5.2. Porównanie tranzystora z przekaźnikiem 152
  111. 5.5.3. Tranzystor jako wzmacniacz 153
  112. 5.5.4. Współczynnik trwania impulsu 155
  113. 6. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów 158
  114. 6.1. Analiza funkcjonalna 158
  115. 6.2. Samochód jako system 159
  116. 6.3. Schemat przepływu sygnałów 160
  117. 7. Podstawy techniki cyfrowej 162
  118. 7.1. Sygnały analogowe i cyfrowe 162
  119. 7.2. Zasada przekazu analogowego 164
  120. 7.2.1. Problemy przekazu analogowego 165
  121. 7.2.2. Przykłady przekazu analogowego 165
  122. 7.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych 167
  123. 7.4. Przegląd podstawowych funkcji logicznych 170
  124. 7.5. Element logiczny przetwarzający dane 171
  125. 7.5.1. Poziom sygnału 172
  126. 7.5.2. Poziom sygnału w samochodzie 173
  127. 7.6. Podstawowe funkcje logiczne 173
  128. 7.6.1. Iloczyn logiczny 173
  129. 7.6.2. Suma logiczna 175
  130. 7.6.3. Negacja logiczna 176
  131. 7.6.4. Podsumowanie 178
  132. 7.6.5. Używane skróty .. 178
  133. 7.6.6. Wybrane symbole graficzne elementów logicznych 179
  134. 7.6.7. Przykład 179
  135. 7.7. Złożone elementy logiczne 181
  136. 7.8. System dwójkowy 182
  137. 8. Transmisja danych w samochodzie 184
  138. 8.1. Przykłady 185
  139. 8.2. Przetwarzanie informacji w urządzeniu sterującym 187
  140. 8.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy 188
  141. 8.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu 190
  142. 8.5. Transmisja danych za pomocą magistrali danych 190
  143. 8.6. Samodiagnoza 191
  144. 8.6.1. Nadzorowanie czujnika (np. temperatury cieczy chłodzącej) 193
  145. 8.6.2. Nadzorowanie nastawnika (np. regulatora biegu jałowego) 194
  146. 8.7. Magistrala transmisji danych diagnostycznych 196
  147. 8.8. Pokładowa instalacja elektryczna i zarządzanie obciążeniem 203
  148. 9. Sterowanie i regulacja 211
  149. 9.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją 211
  150. 9.1.1. Łańcuch sterowania 211
  151. 9.1.2. Obwód regulacji 211
  152. 9.2. Sterowanie 212
  153. 9.2.1. Definicja sterowania 212
  154. 9.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania 212
  155. 9.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania 212
  156. 9.2.4. Rodzaje sterowania według rodzaju sygnału 214
  157. 9.2.5. Sterowanie binarne 215
  158. 9.2.6. Sterowanie analogowe 216
  159. 9.2.7. Sterowanie cyfrowe 217
  160. 9.2.8. Rodzaje sterowania według rodzaju przetwarzania sygnału 218
  161. 9.3. Regulowanie 219
  162. 9.3.1. Człowiek, jako regulator w obwodzie regulacji 219
  163. 9.3.2. Definicja regulacji 220
  164. 9.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji 221
  165. 9.3.4. Części składowe układu regulacji 222
  166. 9.3.5. Obwód regulacji 223
  167. 9.3.6. Rodzaje regulatorów 223
  168. 9.3.7. Stany przejściowe 224
  169. 9.3.8. Regulacja prądu 225
  170. 9.3.9. Regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego 226
  171. 9.3.10. Odpowietrzanie zbiornika paliwa 229
  172. 9.4. Adaptacyjne układy regulacji 231
  173. 9.4.1. Adaptacja na przykładzie regulacji lambda 232
  174. 9.4.2. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji 234
  175. 10. Oscyloskop warsztatowy 235
  176. 10.1. Analogowe i cyfrowe przedstawianie sygnałów 235
  177. 10.2. Sprzężenia DC/AC 236
  178. 10.3. Oś Y 237
  179. 10.4. Oś X 237
  180. 10.5. Impuls wyzwalający 239
  181. 10.5.1. Poziom impulsu wyzwalającego 239
  182. 10.5.2. Zbocze impulsu wyzwalającego 240
  183. 10.6. Obrazy typowych sygnałów z czujników 241
  184. 10.7. Sprawdzanie prądnicy 242
  185. 10.7.1. Sygnały harmoniczne 242
  186. 10.7.2. Wpływ rodzaju sprzężenia na obraz 243
  187. 10.7.3. Przykłady usterek wykrytych podczas testu prądnicy 244
  188. 11. Systemy transmisji danych 246
  189. 11.1. Rozwój elektronicznych układów samochodowych 246
  190. 11.2. Konieczność stosowania sieci transmisji danych 247
  191. 11.3. Podstawowe pojęcia 249
  192. 11.3.1. Rodzaje sieci transmisji danych 250
  193. 11.3.2. Podstawy cyfrowej transmisji danych 252
  194. 11.4. Magistrala CAN 253
  195. 11.4.1. Transmisja sygnałów 253
  196. 11.4.2. Format komunikatu 257
  197. 11.4.3. Diagnostyka 259
  198. 11.5. Magistrala LIN 261
  199. 11.6. Optyczne sieci transmisji danych 263
  200. 11.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami 264
  201. 11.6.2. Magistrala MOST 266
  202. 11.6.3. Diagnostyka magistrali MOST 267
  203. 11.6.4. Magistrala Byteflight 268
  204. 11.7. Sieć Bluetooth 270
  205. 11.8. Przykłady wykorzystania sieci transmisji danych w samochodzie 272
  206. 12. Układy zapłonowe 277
  207. 12.1. Bezstykowe sterowanie zapłonu 277
  208. 12.1.1. Zalety 277
  209. 12.1.2. Budowa i działanie 278
  210. 12.1.3. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym 279
  211. 12.1.4. Emitowanie sygnału przez czujnik Halla 280
  212. 12.1.5. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo 282
  213. 12.2. Zapłon elektroniczny 285
  214. 12.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami urządzenia sterującego 286
  215. 12.2.2. Najważniejsze sygnały wejściowe do obliczania KWZ 287
  216. 12.2.3. Dodatkowe sygnały wejściowe 289
  217. 12.2.4. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek 291
  218. 12.3. Zapłon całkowicie elektroniczny 292
  219. 12.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia 292
  220. 12.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia przez cewki dwubiegunowe 293
  221. 12.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w zapłonie statycznym 294
  222. 12.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek 295
  223. 13. Układy wtryskowe 296
  224. 13.1. Wtrysk ciągły (układ K-Jetronic) 296
  225. 13.1.1. Opis funkcji i części składowych układu 296
  226. 13.1.2. Elementy składowe i ich funkcje 298
  227. 13.1.3. Dodatkowe, elektrycznie sterowane elementy układu 304
  228. 13.1.4. Schemat elektryczny 306
  229. 13.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda 307
  230. 13.2. Układ KE-Jetronic 308
  231. 13.2.1. Różnice w stosunku do układu K-Jetronic 309
  232. 13.2.2. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego 309
  233. 13.2.3. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia 312
  234. 13.3. Wtrysk przerywany (układ L-Jetronic) 313
  235. 13.3.1. Ogólny opis działania układu 313
  236. 13.3.2. Elementy składowe i ich funkcje 314
  237. 13.3.3. Funkcje urządzenia sterującego 323
  238. 13.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu 326
  239. 13.4. Układ Mono-Jetronic 327
  240. 13.4.1. Obwód zasilania paliwem 327
  241. 13.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji 330
  242. 13.4.3. Działanie urządzenia sterującego, sygnały wyjściowe 332
  243. 13.5. Regulacja lambda 334
  244. 13.5.1. Adaptacja składu mieszanki 336
  245. 13.5.2. Budowa i działanie sondy lambda 337
  246. 13.5.3. Sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu 338
  247. 13.5.4. Planama sonda lambda 340
  248. 13.5.5. Szerokopasmowa planama sonda lambda 340
  249. 13.6. Regulowane elektronicznie układy wtryskowe w silnikach wysokoprężnych 341
  250. 13.6.1. Wiadomości ogólne, przegląd układu 341
  251. 13.6.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu 342
  252. 13.6.3. Sterowanie różnymi pompami wtryskowymi i pozostałe sygnały wyjściowe 345
  253. 13.6.4. Wtrysk bezpośredni w silnikach wysokoprężnych 350
  254. 13.6.4.1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe 350
  255. 13.6.4.2. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami
  256. wtryskowymi(UPS) 354
  257. 13.6.4.3. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail 354
  258. 14. Zintegrowane układy wtryskowo-zapłonowe i obecne wymagania 361
  259. 14.1. Informacje ogólne 361
  260. 14.2. Funkcje dodatkowe w różnych rozwiązaniach Motronic 362
  261. 14.3. Cyfrowe układy sterowania silnika z wtryskiem do rury dolotowej 365
  262. 14.4. Cyfrowe układy sterowania silnika o bezpośrednim wtrysku benzyny 370
  263. 14.5. Stosowana w Europie diagnostyka pokładowa (E-OBD) 372
  264. 15. Układy regulacji i sterowania dynamiki jazdy 376
  265. 15.1. Układ przeciwblokujący (ABS) 376
  266. 15.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS 376
  267. 15.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół 377
  268. 15.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 379
  269. 15.1.4. Układ otwarty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 382
  270. 15.1.5. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 384
  271. 15.1.6. ABS w motocyklach 387
  272. 15.2. Układ przeciwpoślizgowy (ASR) 390
  273. 15.2.1. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 391
  274. 15.2.2. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 396
  275. 15.3. Układ stabilizacji toru jazdy 400
  276. 15.3.1. Opis układu stabilizacji toru jazdy 400
  277. 15.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 403
  278. 15.4. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego 410
  279. 15.4.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w urządzeniu sterującym 411
  280. 15.4.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna 413
  281. 15.4.3. Obwód elektryczny elektromagnetycznej blokady w układzie napędowym
  282. czterech kół 415
  283. 15.5. Elektroniczna regulacja amortyzatorów 417
  284. 16. Układy bezpieczeństwa biernego 421
  285. 16.1. Wprowadzenie 421
  286. 16.2. Budowa i działanie przednich poduszek gazowych 422
  287. 16.3. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa 429
  288. 16.4. Boczne poduszki gazowe 434
  289. 16.5. Kurtyny gazowe 435
  290. 16.6. Pirotechniczne napinacze pasów 437
  291. 16.7. Poduszka kompaktowa (eurobag) 441
  292. 16.8. Przykład kompletnego układu 444
  293. 17. Układy ochrony przed kradzieżą 445
  294. 17.1. Elektroniczne zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem 445
  295. 17.1.1. Zabezpieczenie z transponderem przed uruchomieniem samochodu 446
  296. 17.1.2. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie 449
  297. 17.2. Instalacje alarmowe 450
  298. 17.2.1. Ogólny opis układu 450
  299. 17.2.2. Sygnały wejściowe i elementy składowe instalacji 452
  300. 17.2.3. Sygnały wyjściowe i schemat elektryczny instalacji alarmowej 459
  301. 18. Układy zwiększające komfort jazdy 462
  302. 18.1. Sterowanie ogrzewania i klimatyzacji 462
  303. 18.1.1. Opis działania i budowa układu 462
  304. 18.1.2. Zasada działania klimatyzacji 464
  305. 18.1.3. Sygnały wejściowe 466
  306. 18.1.4. Sygnały wyjściowe i sposób działania 467
  307. 18.1.5. Schemat ideowy 473
  308. 18.2. Elektroniczne sterowanie skrzynki przekładniowej 477
  309. 18.2.1. Opis układu 477
  310. 18.2.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 479
  311. 18.2.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka przekładniowa 485
  312. 18.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła i zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 488
  313. 18.3.1. Elektroniczne sterowanie sprzęgła 488
  314. 18.3.2. Zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 491
  315. 18.4. Regulacja prędkości jazdy 494
  316. 18.4.1. Opis działania układu 494
  317. 18.4.2. Elementy składowe, sygnały wejściowe i wyjściowe 495
  318. 18.4.3. Adaptacyjna regulacja prędkości jazdy 498
  319. 18.5. Elektroniczny pomiar odległości (asystent parkowania) 503
  320. 18.6. Centralne blokowanie drzwi 509
  321. 18.6.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi 509
  322. 18.6.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi 514
  323. 18.6.3. Komfortowy dostęp do samochodu 520
  324. 18.7. Elektryczne sterowanie szyb 522
  325. 18.8. Elektryczne sterowanie dachu 526
  326. 18.9. Elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych 528
  327. 18.10. Elektryczna regulacja siedzenia 530
  328. 18.11. Elektryczna regulacja siedzenia i lusterek z pamięcią ustawienia 532
  329. 18.12. Elektryczna regulacja położenia kolumny kierownicy 535
  330. 19. Zintegrowane układy informacji kierowcy 538
  331. 19.1. Wprowadzenie 538
  332. 19.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe 539
  333. 19.3. Komunikaty i odtwarzanie 543
  334. 19.4. Układy nawigacji satelitarnej 544
  335. 19.4.1. Wiadomości wstępne 544
  336. 19.4.2. Ustalenie pozycji i obliczenie marszruty 545
  337. 19.4.3. Budowa układu nawigacji GPS w samochodzie 547
  338. 19.4.4. Możliwe funkcje 550
  339. 19.4.5. Możliwe usterki i ich przyczyny 552
  340. 19.5. Telefon w samochodzie 554
  341. 19.5.1. Rozwój telefonii komórkowej 554
  342. 19.5.2. Zasady działania i stosowane technologie 554
  343. 19.5.3. Przykłady rozwiązań i etapy rozwojowe 557
  344. 19.5.3.1. Telefony montowane na stałe, koniec lat 90. XX wieku 557
  345. 19.5.3.2. Telefon komórkowy zintegrowany z samochodem 558
  346. 19.5.3.3. Zamontowanie telefonu komórkowego jako wyposażenia dodatkowego 560
  347. 19.5.3.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy,
  348. stan z początku 2000 roku 562
  349. 19.5.3.5. Telefon w technologii bluetooth zintegrowany z układem informacji
  350. kierowcy 563
  351. 19.6. Telematyka 564
  352. 19.6.1. Telematyka komunikacyjna 565
  353. 19.6.2. Funkcja wywołania alarmowego 567
  354. 19.6.3. Usługi online 568
  355. 19.6.4. Funkcje telematyczne dotyczące tylko samochodu 570

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. nr 55
ul. Gawędziarzy 8

Sygnatura: 62
Numer inw.: 41025
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.