Mobbing, dyskryminacja, molestowanie : zasady przeciwdziałania
Publikacja przybliża sposoby przeciwdziałania mobbingowi oraz zjawiskom dyskryminacji i molestowania w realiach przedsiębiorstw i innych organizacji. Powyższe zagadnienia omówiono w kontekście interesującym pracodawców; przedstawiono również szczegółowe rozwiązania - przede wszystkim formalne, organizacyjne i kadrowe. Istotna część książki poświęcona jest właśnie praktyce przeciwdziałania
mobbingowi i dyskryminacji. Zamieszczono w niej przykłady regulacji antymobbingowych i antydyskryminacyjnych (od zapisów w regulaminach pracy po regulacje specyficzne).
Opracowanie ma charakter praktyczny - wskazówki w nim zawarte nie ograniczają się tylko do rozbudowanych rozwiązań formalnych; autor prezentuje także wachlarz działań, dzięki którym pracodawca i zatrudnieni mogą zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia mobbingu i innych patologii związanych z obszarem zarządzania i relacji interpersonalnych.
Odpowiedzialność: | Jarosław Marciniak. |
Hasła: | Dyskryminacja - zapobieganie - Polska - od 1989 r Prześladowanie w miejscu pracy - zapobieganie - Polska - od 1989 r |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. |
Opis fizyczny: | 199, [5] s. ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. [201]. |
Powiązane zestawienia: | Zarządzanie |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Rozdział 1. Przejawy mobbingu w zakładzie pracy
- 1.1. Definicje mobbingu a praktyka
- 1.2. Zjawisko mobbingu - próba uchwycenia kluczowych elementów
- 1.3. Tendencje w postrzeganiu zjawiska mobbingu
- 1.4. Tendencje w prawie pracy
- Rozdział 2. Mobbing a dyskryminacja
- 2.1. Charakterystyka pojęcia dyskryminacji
- 2.2. Walka z dyskryminacją w Unii Europejskiej
- 2.3. Przepisy dotyczące dyskryminacji - podstawowymi zasadami prawa pracy
- 2.4. Zmiany przepisów - konkretyzacja i uszczegółowienie
- 2.5. Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację
- 2.6. Prawo a praktyka
- Rozdział 3. Dyskryminacja a molestowanie
- 3.1. Definicja molestowania
- 3.2. Czym jest, a czym nie jest molestowanie seksualne?
- 3.3. Czy wszystko może być molestowaniem?
- 3.4. Co to oznacza dla ofiary?
- 3.5. Dynamika i formy molestowania
- 3.6. Cechy molestowania seksualnego i specyficzne zachowania sprawcy
- 3.7. Podejście pracodawców
- 3.8. Rady dla molestowanego pracownika
- Rozdział 4. Jak może dojść do mobbingu i innych patologii?
- 4.1. Konflikty podłożem problemów interpersonalnych i patologii w firmie
- 4.2. Ewolucja od konfliktu do mobbingu
- 4.3. Etapy narastania zjawisk
- 4.4. Kiedy na pewno mamy do czynienia z mobbingiem, a kiedy z dyskryminacją?
- Rozdział 5. Czynniki sprzyjające powstawaniu niepożądanych zjawisk
- 5.1. Organizacja i struktura
- 5.2. Zarządzanie firmą
- 5.3. Pracownicy i zespoły - kto może być mobberem?
- 5.4. Czynniki zewnętrzne
- Rozdział 6. Konsekwencje mobbingu, dyskryminacji, molestowania dla zakładu pracy
- 6.1. Konsekwencje prawne
- 6.2. Praktyka sądowa
- 6.3. Konsekwencje zarządcze
- 6.4. Konsekwencje społeczne
- 6.5. Konsekwencje indywidualne
- Rozdział 7. Prawdopodobieństwo zagrożenia mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem
- 7.1. Rzeczywista skala zjawiska w Polsce
- 7.2. Skala zjawiska w Europie i w innych krajach
- 7.3. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy?
- Rozdział 8. Istota przeciwdziałania patologiom
- 8.1. Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania
- 8.2. Wytyczne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy dotyczące działań antymobbingowych
- 8.3. Zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy
- 8.4. Czy w ogóle można przeciwdziałać mobbingowi?
- Rozdział 9. Przeciwdziałanie w praktyce
- 9.1. Punkt wyjścia - deklaracja woli pracodawcy
- 9.2. Działania diagnostyczne
- 9.3. Działania informacyjne oraz uświadamiające
- 9.3.1. Przykład informacji podstawowej
- 9.3.2. Przykład zawartości biuletynu dotyczącego zjawiska mobbingu przeznaczonego dla pracowników
- 9.3.3. Przykład programu szkolenia dotyczącego przeciwdziałania mobbingowi
- 9.4. Rozwiązania systemowe
- 9.5. Inne rozwiązania systemowe
- 9.6. Szczegółowe rekomendacje dotyczące obszaru rekrutacji
- 9.7. Inne działania - rozwiązania indywidualne
- Rozdział 10. Przykłady dokumentów wewnątrzorganizacyjnych
- 10.1. Przykład regulacji wewnętrznej (1)
- 10.2. Przykład regulacji wewnętrznej (2)
- 10.3. Przykład regulacji wewnętrznej (3)
- 10.4. Regulacja dotycząca molestowania seksualnego
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)