Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej
Odpowiedzialność: | Wincenty Okoń. |
Hasła: | Nauczanie - teoria Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Żak, cop. 2003. |
Wydanie: | Wyd. 5. |
Opis fizyczny: | 423, [1] s. ; 24 cm. |
Uwagi: | Biblografia s. 400. Indeks nazwisk. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- * CZĘŚĆ PIERWSZA. Systemy i treść kształcenia
- Rozdział: pierwszy. O przedmiocie i metodach badań dydaktycznych
- Przedmiot badań dydaktycznych
- Spekulacja dydaktyczna
- Prace przeglądowe
- Metody badań historyczno-porównawczych
- Metody historyczne
- Metody porównawcze
- Metoda obserwacji
- Metoda eksperymentu dydaktycznego
- Trudności czyhające na badacza
- Funkcje badań pedagogicznych
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział drugi. Rozwój systemów dydaktycznych
- Jan AmosKomeński (1592-1670)
- Jan Jakub Rousseau (1712-1778)
- Jan Henryk Pestalozzi (1746-1827)
- Jan Fryderyk Herbart (1776-1841)
- Jan Władysław Dawid (1859-1914)
- JohnDewey (1859-1952)
- Sergiusz Hessen (1887-1950)
- Bogdan Nawroczyński (1882-1974)
- Celestyn Freinet (1896-1966)
- Piotr Jakowlewicz Galpierin (1901-1988)
- Zakończenie
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział trzeci. Główne pojęcia dydaktyki
- Przemiany dydaktyki jako nauki
- Podstawowe pojęcia
- Charakter dydaktyki jako nauki
- System kształcenia
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział czwarty Cele Kształcenia
- Zagadnienie rozwoju osobowości
- Charakterystyka celów kształcenia ogólnego
- Wykształcenie ogólne a wykształcenie zawodowe
- Taksonomie celów kształcenia
- Dziedzina poznawcza
- Dziedzina emocjonalna
- Dziedzina psychomotoryczna
- Potrzeba syntezy
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział piąty. Treści formujące osobowość człowieka
- Pojęcie programu szkolnego
- Kryteria opracowania programu
- Rozwijający się człowiek
- Zmieniające się społeczeństwo
- Kultura - nauka
- Systemowe ujęcia treści kształcenia
- Zakończenie
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział szósty. Treść przedmiotowa kształcenia ogólnego
- System przedmiotowy i próby jego zreformowania
- Charakterystyka przedmiotów nauczania szkolnego
- Język ojczysty
- Języki obce
- Literatura piękna
- Historia
- Wychowanie obywatelskie
- Matematyka
- Fizyka
- Chemia
- Biologia
- Geografia
- Zajęcia techniczne
- Sztuka
- Wychowanie zdrowotne
- Trzy szczeble szkoły ogólnokształcącej
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- CZĘŚĆ DRUGA. Procesy dydaktyczne
- Rozdział siódmy. Proces kształcenia
- Wstęp
- Proces kształcenia jako związek nauczania i uczenia się
- Gnoseologiczne podstawy procesu kształcenia
- Uświadamianie sobie przez uczniów celów i zadań kształcenia
- Poznawanie nowych faktów
- Nabywanie pojęć*/
- Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy
- Przechodzenie od teorii do praktyki
- Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych
- Sprawdzanie osiągnięć
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział ósmy. Proces samokształcenia
- Pojęcie samokształcenia
- Szkoła a aspiracje samokształceniowe młodzieży
- Procesy samokształceniowe
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział dziewiąty. Zasady kształcenia
- Czym są zasady kształcenia
- Charakterystyka najważniejszych zasad kształcenia
- Zasada systemowości
- Zasada poglądowości
- Zasada samodzielności
- Zasada związku teorii z praktyką
- Zasada efektywności
- Zasada przystępności
- Zasada indywidualizacji i uspołeczniania
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział dziesiąty. Kształcenie wielostronne
- Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne
- Trzy rodzaje aktywności człowieka
- Poznanie rzeczywistości a przyswajanie wiedzy
- Działalność badawcza w szkole
- Przeżywanie wartości i aktywność emocjonalna
- Działanie i aktywność praktyczna
- Zakończenie
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział jedenasty. Problemowe nauczanie-uczenie się
- Dwie drogi uczenia się
- Nauczanie podające a nauczanie problemowe
- Istota nauczania problemowego
- Proces rozwiązywania problemu
- Sytuacja problemowa
- Wytwarzanie pomysłów
- Weryfikacja pomysłów
- Rozwiązywanie problemów praktycznych
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział dwunasty. Nauczanie programowane
- Nowe zastosowania techniki w procesie kształcenia
- Programowanie treści kształcenia
- Programowanie liniowe
- Program rozgałęziony
- Inne programy
- Nowe tendencje w dziedzinie programowania
- Środki eksponowania programów
- Podręczniki programowane
- Maszyny dydaktyczne
- Nauczanie programowane w pracy szkoły
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- CZĘŚĆ TRZECIA. Metody i organizacja kształcenia
- Rozdział trzynasty. Metody nauczania-uczenia się
- Rozwój metod nauczania
- Różne aspekty metod kształcenia
- O typologii metod kształcenia
- Metody asymilacji wiedzy
- Pogadanka
- Dyskusja
- Wykład
- Praca z książką
- Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy
- Klasyczna metoda problemowa
- Metoda przypadków
- Metoda sytuacyjna
- Giełda pomysłów
- Mikronauczanie
- Gry dydaktyczne
- Metody waloryzacyjne (eksponujące wartości)
- Metody impresyjne
- Metody ekspresyjne
- Metody praktyczne
- Metody ćwiczebne
- Metody realizacji zadań wytwórczych
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział czternasty. Środki dydaktyczne
- Naukowa organizacja procesu dydaktycznego
- Typologia i charakterystyka środków dydaktycznych
- Środki proste
- Środki złożone
- Środki dydaktyczne a system kształcenia
- Poznawanie rzeczywistości
- Poznawanie wiedzy o rzeczywistości
- Kształtowanie emocjonalnego stosunku do rzeczywistości
- Działanie przetwarzające rzeczywistość
- Podsumowanie
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział piętnasty. Funkcje i treść podręczników szkolnych
- Obraz a słowo
- Funkcje podręczników
- Struktura i treść podręcznika
- Forma podręcznika
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział szesnasty. Organizacyjne formy kształcenia
- Rola motywacji w procesie uczenia się
- Systemy organizacyjne kształcenia
- System klasowo-lekcyjny
- System mannheimski
- Progresywizm i nowe wychowanie
- Inne systemy
- Lekcja, jej typy i budowa
- Cztery toki kształcenia
- Typy lekcji
- Tok lekcji "podającej"
- Tok lekcji "problemowej"
- Tok lekcji "operacyjnej"
- Tok lekcji "ekspozycyjnej"
- Organizacja pracy uczniów na lekcji
- Praca jednostkowa
- Praca zbiorowa
- Praca grupowa
- Organizacja pracy domowej
- Rodzaje prac domowych
- Zadawanie pracy domowej
- Kontrola pracy domowej
- Organizacja pracy pozalekcyjnej
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział siedemnasty. Sprawdzanie i pomiar osiągnięć szkolnych
- Konwencjonalne formy sprawdzania
- Doskonalenie metod konwencjonalnych
- Testy dydaktyczne
- Opracowanie zadania testowego
- Opracowanie wyników badań testowych
- Formy sprawdzania osiągnięć szkolnych
- W sprawie teorii pomiaru dydaktycznego
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział osiemnasty. Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń szkolnych
- Wprowadzenie
- Warunki powodzenia szkolnego
- Rodzaje niepowodzeń szkolnych
- Przyczyny niepowodzeń szkolnych
- Zapobieganie niepowodzeniom czy walka z nimi?
- Uwagi do samodzielnego studiowania
- Zadania
- Rozdział dziewiętnasty. Osobowość i zawód nauczyciela
- Wprowadzenie
- Poglądy polskich pedagogów i psychologów na osobowość nauczyciela
- Nauczyciel jako człowiek
- Stosunek nauczyciela do uczniów
- Stosunek nauczyciela do społeczeństwa
- O zawodzie nauczyciela
- Uwagi do dalszego studiowania
- Zadania
- Rozdział dwudziesty. Optymalizacja i planowanie pracy szkolne]
- Problemy organizacyjne kształcenia
- Optymalizacja działalności szkolnictwa
- Optymalizacja docelowa
- Optymalizacja dynamiczna
- Zagadnienie efektywności pracy szkolnej
- Planowanie pracy
- Trzy kategorie planowania
- Roczny plan pracy
- Okresowy plan pracy
- Codzienny plan pracy
- Kontrola wykonania planu
- Uwagi do dalszego studiowania
- Zadania
- Literatura
- Indeks nazwisk
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)