Podstawy współczesnej pedagogiki
Odpowiedzialność: | Stefan Kunowski. |
Hasła: | Pedagogika - teoria Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Salezjańskie, 2000. |
Wydanie: | Wyd. 2. |
Opis fizyczny: | 264 s. : rys. ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Przedmowa do wydania drugiego 7
- Przedmowa do wydania pierwszego 10
- Wprowadzenie 13
- Wskazówki bibliograficzne 15
- CZĘŚĆ I. WSTĘP DO PEDAGOGIKI JAKO NAUKI
- Rozdz. I Znaczenie współczesne wychowania 19
- 1. Zjawiska przemian w wychowaniu 20
- 2. Rola i funkcje wychowania 21
- 3. Społeczne znaczenie wychowania 23
- Rozdz. II Pojęcie pedagogiki jako nauki 25
- 1. Podstawowe terminy i nazwy zjawisk 25
- 2. Wyrazy pochodne w pedagogice 29
- 3. Określenie charakteru naukowego pedagogiki 32
- Rozdz. III Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk 35
- 1. Rozwój naukowy pedagogiki 35
- 2. Działy współczesnej pedagogiki 37
- 3. Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk 39
- Rozdz. IV Metody badań pedagogicznych 42
- 1. Źródła pedagogiki i ich opracowanie 42
- 2. Przyrodnicze metody badania w pedagogice 44
- 3. Humanistyczne metody badania w pedagogice 46
- Rozdz. V Nauki współpracujące z pedagogiką 49
- 1. Nauki historyczne w pedagogice 52
- 2. Nauki empiryczne w pedagogice 55
- 3. Nauki światopoglądowe w pedagogice 60
- Wskazówki bibliograficzne do części I 63
- CZĘŚĆ II. PEDAGOGIKA PORÓWNAWCZA
- WSPÓŁCZESNE SYSTEMY WYCHOWANIA
- Rozdz. I Geneza współczesnych systemów wychowawczych 70
- 1. Rozwój kapitalizmu i jego skutki 70
- 2. Ruchy społeczno-polityczne XIX wieku a kwestia robotnicza . . 73
- 3. Rozdział systemów wychowawczych 76
- Rozdz. II Charakterystyka współczesnych systemów wychowania 80
- 1. Konieczność nowej orientacji w wychowaniu 80
- 2. Pojęcie nowoczesnego systemu wychowania i jego budowa 83
- 3. Źródła zróżnicowania systemów wychowawczych 88
- Rozdz. III System chrześcijański wychowania 94
- 1. Założenia systemu chrześcijańskiego 94
- 2. Ideologia współczesnego wychowania chrześcijańskiego 98
- 3. Doktryna wychowawcza Kościoła 104
- Rozdz. IV System wychowania liberalnego 108
- 1. Geneza i rozwój systemu 108
- 2. Podstawy organizacyjne i zasady systemu liberalnego 1 1 3
- 3. Ideologia systemu liberalnego wychowania 116
- Rozdz. V System socjalistyczny wychowania 123
- 1. Geneza i rozwój systemu 123
- 2. Założenia systemu wychowania socjalistycznego 130
- 3. Ideologia systemu wychowania socjalistycznego 136
- Wskazówki bibliograficzne do części II 151
- CZĘŚĆ III. PEDAGOGIKA TEORETYCZNA
- PROCES WYCHOWAWCZEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA
- Rozdz. I Pojęcie wychowania 164
- 1. Zjawisko rozwoju wychowawczego 164
- 2. Określenie wychowania 166
- 3. Składniki (dynamizmy) wychowania 171
- Rozdz. II Istota wychowania jako wytworu 181
- 1. Trzy możliwości w wychowaniu 181
- 2. Czynniki rozwojowe człowieka 185
- 3. Dwu- i trójczynnikowe teorie rozwoju 187
- Rozdz. III Wychowanie jako rozwój biosu 194
- 1. Teoria warstwicowa rozwoju człowieka 194
- 2. Rozwojowe formy życiowe 203
- 3. Struktury rozwojowe człowieka 215
- Rozdz. IV Wychowanie jako wpływ sytuacji społecznych etosu 228
- 1. Znaczenie środowiska w wychowaniu 228
- 2. Sytuacje wychowawcze 237
- 3. Morale sytuacji społecznych etosu 240
- Rozdz. V Wychowanie jako urabianie przez działanie agosu 245
- 1. Zadania i funkcje wychowawców 245
- 2. Zasadnicze czynności wychowawcze 253
- 3. Współpraca wychowawcza jako warunek skuteczności działania agosu 256
- Wskazówki bibliograficzne do części III
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)